dinsdag 17 januari 2023

Wat bedoelen ministers van hoger onderwijs met “innovatie”?

Op 29 juni 2022 werd minister Dijkgraaf geïnterviewd door het Hoger Onderwijs Persbureau. Gevraagd naar ontwikkelingen in het hoger onderwijs antwoordde de minister: “Het is de bedoeling om het hbo-onderzoek verder te ontwikkelen en het onderwijs innovatiever te maken”. Innovatie is in veel sectoren een veel gebruikt concept, zo ook in het onderwijs. Maar wat bedoelen ministers van onderwijs als ze het over “innovatie” hebben? En welke doelen hopen zij met innovatie te realiseren? om hierachter te komen analyseerde een nieuwe studie de toespraken van Engelse ministers voor hoger onderwijs in de periode 2015-2020.

This article analyses speeches made by UK higher education ministers, from the election of the Conservative government in May 2015 through to September 2020. The article uses disruptive innovation as a theoretical framework through which to analyse ministers’ perspectives on innovation. The methodology is content analysis with a directed approach. Fourteen speeches are analysed.

Innovatie lijkt voor de ministers vooral een economisch doel te hebben: zorgen dat studenten sneller hun diploma halen en eerder bij kunnen dragen aan arbeidsproductie. 

Innovation is shown to serve an economic agenda, enabling students to transact their higher education quickly and subsequently function without state support. Innovation is also a flexible term offering numerous solutions, from providing economic growth; to militating against the isolationism of Brexit; to providing a route out of the pandemic. Innovation is intended to enhance economic performance and to deliver efficiency, but not to fundamentally disrupt the existing organisation of the UK’s higher education sector. Innovation, as articulated by Ministers for Higher Education, comprises sustaining innovation and efficiency innovation, but not disruptive innovation.

De resultaten zijn wellicht niet verrassend aangezien de ministers van hoger onderwijs allemaal afkomstig waren uit de Engelse conservatieve partij. De vraag is wellicht welke opvatting over het doel van innovatie van hoger onderwijs komt naar voren als je Nederlandse ministers van onderwijs goed zou beluisteren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten