Docenten hebben in de klas professionele kijkvaardigheden nodig. Deze vaardigheden stellen docenten in staat om relevante gebeurtenissen te registreren en om deze gebeurtenissen te interpreteren aan de hand van hun kennis. Een recente studie van Martin et al. (2022) onderzocht verschillende manieren om de kijkvaardigheden van docenten-in-opleidig te vergroten. Dit deden ze aan de hand van een experiment waarbij 87 docenten-in-opleiding eerst een introductietekst lazen en vervolgens twee videos van twee klassensituaties bekeken. De introductieteksten hadden een verschillende insteek. De controlegroep las een introductietekst met algemene informatie over het leren door middel van observatie maar gaf geen verdere informatie over de didactische werkvorm (tutoring). De twee andere introductieteksten gaven informatie informatie over tutoring en de condities waaronder dit effectief kan zijn, waarbij één tekst inging op meer algemene aspecten van tutoring en de andere tekst op meer vakspecifieke aspecten van tutoring. De resultaten van het onderzoek laten zien dat het lezen van de introductieteksten met informatie over tutoring sterker bijdroeg aan de ontwikkeling van kijkvaardigheden dan de tekst met algemene informatie. Mogelijk helpt een pretraining in de vorm van een introductietekst de interesse van docenten-in-opleiding te wekken en helpt het hen om de informatie in de video te gebruiken voor hun eigen ontwikkeling.
Het abstract
Applying professional-vision skills to classroom situations depends on knowledge about what matters in these situations. In an experiment with 85 biology pre-service teachers, we investigated a 90-min intervention combining both acquisition and application of knowledge about tutoring. The intervention started with an introductory text, followed by classroom video examples. Students who read a text on concrete tutoring strategies made more references to pedagogical concepts in their analyses than students who read about generic video observational guidelines. We conclude that combining a short, focused theoretical introduction and video analysis is a promising method to broadly anchor professional-vision training within teacher education.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten