Wanneer studenten beginnen met hun studie in het hoger onderwijs verandert er veel. De transitie naar het hoger onderwijs is niet gemakkelijk. Hogescholen en universiteiten verlangen veel meer zelfstandigheid en eigen initiatief dan studenten gewend waren op het voortgezet onderwijs. En hoewel hogescholen en universiteiten vaak ondersteuning bieden aan studenten (bv. door een tutoraat, aanwezigheid van studentmentoren of een studentenservicecentrum), wordt van studenten wel verwacht dat ze zelf op zoek gaan naar ondersteuning of hulp. Dit wordt in de literatuur
academic help seeking genoemd.
Een nieuwe meta-analyse die onlangs verscheen in Journal of Educational Psychology onderzocht het verband tussen academic help seeking en studieprestaties. In totaal konden de auteurs 119 studies includeren in hun meta-analyse. Deze 119 studies leverden 238 effect sizes op. In de meeste studies werd help seeking gemeten met de MSLQ. Er blijkt een kleine (
r = .06) maar significante samenhang te zijn tussen help seeking en studieprestaties. De resultaten laten zien dat instrumental help seeking, een specifieke vorm van help seeking waarbij studenten op zoek gaan naar specifieke informatie die hen kan helpen een studieprobleem op te lossen, wat sterker correleert met studieprestaties (
r = .11). De auteurs concluderen daarom dat ook de manier waarop studenten hulp zoeken van belang is.
Het abstract
Nearly all college students require some academic assistance throughout their learning experiences. Rather than a dependent act, help-seeking is a self-regulated and motivated strategy; however, there are mixed findings regarding the relationship between academic help-seeking and academic achievement. Thus, the current study used meta-analytic techniques to assess the relationship between academic help-seeking variables and achievement (GPA, grades, test scores) among postsecondary students in 108 studies (119 samples, N = 37,941). Findings revealed a positive association between self-reported, need-contingent help-seeking behaviors and student achievement; the average weighted correlation was very small but potentially meaningful in the long run. Furthermore, the quality of help-seeking mattered, revealing small to moderate associations of greater consequence. Specifically, and executive help-seeking were negatively correlated to achievement; instrumental help-seeking along with formal help-seeking was positively correlated with academic performance. Moreover, a few factors significantly moderated the relationship between help-seeking and achievement. Implications for research and practice will be discussed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten