Een nieuwe studie in British Educational Research Journal gebruikt data uit het Teaching and Learning International Survey (TALIS) om de relatie tussen werktevredenheid van leraren en kwaliteit van lesgeven te onderzoeken. Deze studie gebruikte data van leraren uit vier Aziatische (Japan, Zuid-Korea, Taipei en Shanghai) en vijf Engelssprekende regio’s (Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Verenigd Koninkrijk). Naast de werktevredenheid en kwaliteit van lesgeven maakten de onderzoekers ook gebruik van vragenlijstitems die de kwaliteit van de leraar-leerling relatie meten. De uitkomsten laten zien dat de tevredenheid van leraren samenhangt met kwaliteit van lesgeven. Het onderzoek liet daarnaast zien dat deze relatie gedeeltelijk gemedieerd wordt door de kwaliteit van de leraar-leerling relatie. Oftewel: leraren die tevredener zijn met hun werk hebben positievere leraar-leerling relaties en dat verklaart deels de hogere kwaliteit van lesgeven van deze leraren.
Het abstract
Instructional quality is associated with better academic outcomes for students. This study aimed to investigate how teachers' job satisfaction was associated with clarity of instruction and cognitive activation as measures of instructional quality. In addition, we investigated whether this association between teachers' job satisfaction and instructional quality was mediated by teacher–student relationships. Drawing on the 2018 Teaching and Learning International Survey (TALIS), we compared participants from both Eastern (N = 27,106; Japan, Taipei, Korea, Shanghai) and Western sociocultural contexts (N = 20,209; Canada, Australia, New Zealand, United States, United Kingdom). Multilevel structural equation modelling results indicated that teachers' job satisfaction was positively associated with instructional quality across Eastern and Western settings. The relationship between teachers' job satisfaction and instructional quality was partially mediated by better student–teacher relationships. There were some differences between the cultural settings in how job satisfaction correlated with clarity of instruction and cognitive activation. We suggest that these differences may be accounted for by cultural characteristics leading to different approaches to teaching. Our results suggest that teachers' job satisfaction and the quality of classroom-level relationships may be important indicators of positive instructional outcomes. While schools focus on student outcomes, they should also address teachers' job satisfaction and prioritise the importance of relationships between teachers and students in classrooms.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten