Tutoring wordt regelmatig ingezet als strategie om leerachterstand in te lopen, maar is wel gebruikelijker in het basis- en voortgezet onderwijs dan in het hoger onderwijs. Een nieuwe studie in Economics of Education Review heeft gekeken naar de effectiviteit van online tutoring in het hoger onderwijs. Het onderzoek is tijdens de coronacrisis uitgevoerd aan een Duitse universiteit in een opleiding economie. Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan een groep met of zonder online tutoring. De tutoring sessies vonden wekelijks plaats in kleine groepen van twee of drie studenten en werden gehouden via Zoom. Tijdens deze sessies bespraken de studenten economieproblemen op basis van oude tentamens. De studenten die als tutor fungeerden, waren studenten uit hogere jaren van het studieprogramma. Het onderzoek heeft aangetoond dat deelnemers die deelnamen aan de online tutoring betere resultaten behaalden op toetsen en meer studiepunten behaalden dan deelnemers die niet deelnamen aan de tutoring. Bovendien bleken deelnemers die deelnamen aan de tutoring minder vaak uit te vallen en minder vaak tentamens te herkansen. Deze bevindingen laten zien dat online tutoring een effectief middel kan zijn om studenten te helpen bij het behalen van betere resultaten en om uitval te verminderen in het hoger onderwijs.
Het abstract
Demand for personalized online tutoring in higher education is growing but there is little research on its effectiveness. We conducted an RCT offering remote peer tutoring in micro- and macroeconomics at a German university teaching online due to the Covid-pandemic. Treated students met in small groups, in alternating weeks with and without a more senior student tutor. The treatment improved study behavior and increased contact to other students. Tutored students achieved around 30% more credits and a one grade level better GPA across treated subjects. Our findings suggest that the program reduced outcome inequality. We find no impacts on mental health.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten