Samenwerkend leren wordt vaak gebruikt op school om als een effectieve leerstrategie. Leerkrachten kunnen echter soms moeite hebben om samenwerkend leren effectief te implementeren in hun klaslokalen. En ook leerlingen ervaren soms moeilijkheden tijdens het samenwerken. Een nieuw onderzoek van Xuejiao Du, Cong Chen en Hongxin Lin had tot doel om te onderzoeken hoe de capaciteit van het werkgeheugen van basisschoolleerlingen de effectiviteit van samenwerkend leren beïnvloedt. Het onderzoek beschrijft twee experimenten waarin de werkgeheugencapaciteit van leerlingen werd gemeten en vervolgens werd onderzocht wat de invloed van deze capaciteit was op de effectiviteit van samenwerkend leren. Uit het onderzoek bleek dat samenwerkend leren de prestaties van leerlingen met een grote werkgeheugencapaciteit verbeterde (ten opzichte van leerlingen die individueel werkten), maar niet van leerlingen met een kleinere capaciteit. Bovendien bleek dat samenwerking in heterogene groepen waarbij zowel leerlingen met een grotere en een kleinere werkgeheugencapaciteit aanwezig waren, alleen ten gunste kwam van leerlingen met een grote werkgeheugencapaciteit.
Het abstract
Working memory capacity may be a critical factor that influences the effectiveness of collaborative learning; however, no studies have directly explored this effect. Using worked examples as learning tasks, Experiment 1 used a 2 (working memory capacity) × 2 (learning format) factorial design to examine the effects of collaborative learning versus individual learning of 4th-grade Chinese elementary school students with different working memory capacities. High-capacity learners displayed less working memory resource depletion and better transfer performance during collaborative learning than individual learning. In contrast, no differences were found among the low-capacity learners. Collaborative learning benefited high-capacity learners but not low-capacity learners, per our observations. To further optimize collaborative learning for low-capacity learners and expand the findings to heterogeneous collaborative learning, Experiment 2 adopted a 2 (member capacity) × 2 (group capacity) factorial design to explore the effects of member and group working memory capacity on collaborative learning in heterogeneous groups. High-capacity members displayed less working memory resource depletion and better far transfer performance in high-capacity groups compared to low-capacity groups. Simultaneously, all members had better near transfer performance in high-capacity groups compared to low-capacity groups. Both member and group working memory capacities influenced the effect of heterogeneous collaborative learning. However, low-capacity members only partially benefited from collaborative learning in high-capacity heterogeneous groups.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten