Een nieuwe studie in Learning and Instruction onderzoekt hoe virtual reality gebruikt kan worden bij het leren door te onderwijzen. Eerder onderzoek heeft laten zien dat het onderwijzen van anderen leren kan versterken door het activeren van generatieve verwerking, maar of het effectief is om virtual reality te gebruiken bij het bevorderen van dit soort leren is niet duidelijk. De auteurs vonden dat leerlingen die virtual reality gebruikten om inhoud aan een computergebaseerde agent uit te leggen, beter presteerden dan degenen die de inhoud studeerden zonder erover te onderwijzen. Ze vonden ook dat leerlingen met een hoge "absorptieneiging" (degenen die gemakkelijk betrokken raken bij immersieve ervaringen) het meest profiteerden van het gebruik van virtual reality voor leren door te onderwijzen. Deze resultaten suggereren dat virtual reality een effectief hulpmiddel kan zijn om leren door te onderwijzen te bevorderen en dat individuele verschillen in absorptieneiging een rol kunnen spelen in de effectiviteit van deze aanpak.
Het abstract
We investigated the learning outcome of teaching an agent via immersive virtual reality (IVR) in two experiments. In Experiment 1, we compared IVR to a less immersive desktop setting and a control condition (writing a summary). Learning outcomes of participants who had explained the topic to an agent via IVR were better. However, this was only the case for participants who scored high on absorption tendency. In Experiment 2, we investigated whether including social cues in the task instructions enhances learning in participants explaining a topic to an agent. Instruction manipulation affected learning as a function of absorption tendency: Low-absorption participants benefitted most from being instructed to imagine they were helping a student peer pass an upcoming test, while high-absorption participants benefitted more when they were to explain the text to a virtual agent. The findings highlight the crucial role of personality traits in learning by teaching in IVR.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten