Retrieval practice is een effectieve leerstrategie. Toch maken studenten geregeld liever gebruik van andere, minder effectieve strategieën zoals herlezen of onderstrepen. De vraag waarom dat zo is stond centraal in een recente studie van Luotong Hui, Anique de Bruin, Jeroen Donkers en Jeroen van Merriënboer. Zij onderzochten waarom studenten minder geneigd zijn om retrieval practice te gebruiken dan restudy. Ze vonden dat studenten vaak eerder voor restudy kiezen omdat ze denken dat de extra inspanning die nodig is voor retrieval practice niet leidt tot hogere leergroei. De studie onderzocht ook de rol van strategy-based perceived mental effort (waargenomen inspanningseffect van specifieke leerstrategieën) en strategy-based perceived learning (de waargenomen leergroei als gevolg van het gebruik van een specifieke leerstrategie) bij het maken van leerstrategiebeslissingen. De resultaten lieten zien dat retrieval practice gepaard ging met hogere niveaus van waargenomen mentale inspanning ten opzichte van restudy, en dat deze verhoogde inspanning leidde tot waarnemingen van afnemende leergroei.
Het abstract
Although retrieval practice is a more effective learning strategy than restudy, students oftentimes prefer the latter. Previous studies have investigated this suboptimal decision at strategy level. The present study, however, focused on the learning task level: How perceived mental effort and perceived learning during task performance influence learning strategy decisions. Participants rated their mental effort and learning when memorizing anatomical image-name tasks, choosing either retrieval practice or restudy for each task. Moreover, the actual learning after each strategy was measured and presented as feedback. The results suggested that higher task-based perceived mental effort was directly related to reduced retrieval practice choice. Task-based perceived learning partially mediated the effect of task-based perceived mental effort on retrieval practice choice after feedback. Students chose retrieval practice more often after feedback. These findings underscore the importance of task-based perceived mental effort to learning strategy decisions and the potential of feedback to optimize these decisions.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten