maandag 26 december 2022

Terugblik op 10 jaar onderwijswetenschappen blog: Wat zijn de meest populaire posts? (Deel 1)


Ongemerkt is er in 2022 een jubileum gepasseerd: het onderwijswetenschappen blog bestaat 10 jaar! Het einde van het jaar is een mooi moment om terug te blikken op 10 jaar blogposts over onderwijs, onderzoek en meer. Wat waren de 10 meest gelezen blogs in die 10 jaar tijd?

Vandaag kijken we naar nummer 10 en nummer 9:

Nummer 10: Casper bespreekt: Dick Swaab - Wij zijn ons brein (21 februari 2014, 3878x gelezen)

Boekbesprekingen kom je niet zo vaak tegen op het onderwijswetenschappen blog, maar deze boekbespreking van Casper over het boek "Wij zijn ons brein" van hersenwetenschapper Dick Swaab is in de loop der jaren veel gelezen. Het boek zelf is inmiddels een klassieker geworden. Casper roemt de duidelijke en stellige schrijfstijl van Swaab, maar kraakt in zijn bespreking enkele kritische noten: "Dat is wel typerend voor hersenonderzoek: het heeft tot nu toe zelden tot nieuwe inzichten geleid. Hersenonderzoek is vooral sexy door de quasi-exactheid waarmee activatie van specifieke onderdelen ervan aan gedrag kan worden gelinkt. Maar dat leidt makkelijk tot overgeneralisatie."

Nummer 9: Wat scholen allemaal nog meer moeten (6 mei 2018, 3909x gelezen):

Het is gebruikelijk dat allerlei maatschappelijke problemen op het bord van het onderwijs worden gedumpt. Daarnaast willen allerlei organisaties aandacht voor hun onderwerp in het onderwijs in de hoop zo leerlingen te enthousiasmeren. Scholen klagen daar terecht over. Een school die alle wensen overneemt, komt vermoedelijk niet meer aan gewoon lesgeven toe. Casper deelt in deze blog welke onderwerpen hij in de loop der jaren is tegen gekomen. Enkele opvallende zaken: schaatsen (wens van de KNSB), de dode hoek (Veilig op weg) en spoorlopen (te dicht langs het spoorlopen, Prorail). Deze blog was een vervolg op een eerdere blog van Casper. Het eerste blog komen we later in deze lijst nog tegen.

Morgen volgen nummer 8 en 7!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten