maandag 21 november 2022

Effecten van een korte lessenreeks om zelfregulatie te onderwijzen

Zelf-regulatie is de vaardigheid om je eigen leerproces te kunnen monitoren en controleren. Hoewel zelf-regulatie wordt gezien als een belangrijke vaardigheid die leerlingen in staat stelt om succesvol te studeren, is het niet duidelijk hoe deze vaardigheid op de beste manier ontwikkeld kan worden bij basisschoolleerlingen. In Nature Human Behaviour verscheen een interessante studie waarin de effecten zijn onderzocht van een korte lessenreeks op de zelf-regulatievaardigheden en leerprestaties van leerlingen in de onderbouw van de basisschool. De auteurs ontwikkelden vijf lessen gebaseerd op de principes van MCII, mental contrasting with implementation intentions. Dit komt erop neer dat je leert hoe je doelen stelt, bedenkt wat de positieve uitkomsten van het behalen van deze doelen zijn en hoe je eventuele obstakels bij het behalen van deze doelen tackelt. 


De uitkomsten van deze lessenreeks zijn onderzocht met behulp van een een randomized controlled trial en laten een duidelijk effect van de interventie op de zelfregulatievaardigheden en leerprestaties van leerlingen zien. Hiermee lijkt deze strategie een veelbelovende strategie voor het onderwijzen van zelfregulatievaardigheden bij jonge basisschooleerlingen.



Het abstract
Children’s self-regulation abilities are key predictors of educational success and other life outcomes such as income and health. However, self-regulation is not a school subject, and knowledge about how to generate lasting improvements in self-regulation and academic achievements with easily scalable, low-cost interventions is still limited. Here we report the results of a randomized controlled field study that integrates a short self-regulation teaching unit based on the concept of mental contrasting with implementation intentions into the school curriculum of first graders. We demonstrate that the treatment increases children’s skills in terms of impulse control and self-regulation while also generating lasting improvements in academic skills such as reading and monitoring careless mistakes. Moreover, it has a substantial effect on children’s long-term school career by increasing the likelihood of enroling in an advanced secondary school track three years later. Thus, self-regulation teaching can be integrated into the regular school curriculum at low cost, is easily scalable, and can substantially improve important abilities and children’s educational career path.

1 opmerking:

  1. Hi,

    Mijn naam is Femke Hoekstra. Namens Studentendrukwerk.nl stuur ik deze mail. Enige tijd geleden ben ik op je website terecht gekomen en ik zie dat je interessante content deelt. Daarom leek het me leuk een samenwerking aan te gaan!

    Zou je het leuk vinden om over één van onze gepersonaliseerde producten een blogpost op je blog over te schrijven? Qua blog nodigen we je uit op er lekker je eigen draai aan te geven 😊. In ruil voor een blogpost met drie links erin verwerkt, krijg jij de producten helemaal gratis in de vorm van een barterdeal.

    In het kort over ons, Studentendrukwerk is een online copyshop waar studenten en niet-studenten terecht kunnen voor al hun drukwerk zoals scripties, boeken, verslagen en andere documenten en sinds kort ook (bier)viltjes. Daarnaast verkopen wij ook leuke producten als gepersonaliseerde notitieboekjes, bedrukte T-shirts, gegraveerde glazen en verschillende wanddecoraties. Dagelijks maken wij ruim 1.000 mensen blij met onze producten. De laatste jaren werken wij geregeld samen met websites, bloggers en influencers. Neem gerust een kijkje op onze website 'www.studentendrukwerk.nl' of er een product tussen zit wat bij je past. 😊

    Ik hoor graag of je open staat voor een samenwerking!
    Je kunt contact opnemen via femke@studentendrukwerk.nl

    BeantwoordenVerwijderen