maandag 7 november 2022

Meta-analyse: Word je van community engaged learning een beter mens?

Veel universiteiten, en de Universiteit Utrecht is daar geen uitzondering op, zetten voor hun onderwijs en onderzoek in op het versterken de samenwerking tussen de samenleving en de universiteit. In het universitaire onderwijs worden er steeds vaker onderwijsactiviteiten of -project georganiseerd onder de noemer service learning of community engaged learning. Community engaged learning of service learning worden bovendien gezien als onderwijsvormen die bijdragen aan de vorming van studenten die bijvoorbeeld kunnen samenwerken met individuen met diverse achtergronden en die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. In een zeer recente meta-analyse van kwantitatieve studies en een meta-synthese van kwalitatieve studies wordt onderzocht wat het effect van deze vorm van onderwijs is op het empatisch vermogen van studenten. Zijn deze studenten bijvoorbeeld na het deelnemen aan community engaged learning beter in staat om zich in anderen te verplaatsen? Deze vormen van onderwijs lijken inderdaad een klein maar positief effect te hebben op het empathisch vermogen van studenten. Het aantal studies dat gebruikt maakte van een controlegroep en de methodologische kwaliteit van veel studies liet echter wel te wensen over. Een ander gevaar is dat in veel studies vooral gebruik wordt gemaakt van zelfrapportage. De auteurs doen dan ook een oproep aan onderzoekers van deze vormen van onderwijs om beter onderzoek te doen: "the field of research on service learning and empathy needs to address issues with the rigour of quantitative studies". 


Het abstract

Higher education institutions seek not only to prepare students for their chosen profession, but also to develop graduates that are civic minded and make a positive social impact. The purpose of this paper is to review the literature on whether participation in service-learning leads to students reporting increased empathy. The study also examines the features within a service-learning placement that contribute to development of empathy. The review followed the 2020 Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis (PRISMA) statement. The authors searched Scopus, ERIC (EBSCOhost), PsycInfo, CINAHL, Web of Science, Medline Complete, Google Scholar and specific service-learning journals not indexed in major databases for studies published before Nov 23, 2020 that met the Bringle and Hatcher (1995) definition of service-learning and measured change in, or development of, empathy. Of 662 records identified, 35 met the inclusion criteria and were included in the review. Overall, across the 14 studies included in the meta-analysis, there was a significant small effect for increase in empathy for those who participated in service-learning compared to those who did not (g = 0.261) and from pre to post service-learning (g = 0.176). Across the 21 qualitative studies, the main feature which appeared to contribute to the development of students’ empathy was direct interactions with the community. This paper provides insight into the efficacy of service-learning as a pedagogy and contributes to our understanding of the educational value of service-learning for universities. We conclude with avenues for future research and implications for practice.

Wist je trouwens dat de bachelor Onderwijswetenschappen ook een cursus heeft die is gebaseerd op de principes van community engaged learning? In deze podcast kun je daar meer over horen! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten