dinsdag 15 november 2022

Retrieval practice: deze medaille heeft ook een keerzijde?

Retrieval practice wordt gezien als een effectieve manier van studeren. Retrieval is het ophalen van informatie uit het geheugen. En dit ophalen van informatie uit het geheugen verstevigt in veel gevallen deze informatie in het geheugen. Toch zijn er ook situaties waarin retrieval ook negatieve effecten kan hebben. In het tijdschrift Nature Reviews Psychology verscheen onlangs een review van Roediger en Abel waarin de positieve en negatieve effecten van retrieval in verschillende situaties worden samengevat.

Het abstract

 Accurately retrieving information from memory boosts later retrieval. However, retrieving memories can also open a window to errors when erroneous information is retrieved or when new information is encoded during retrieval. Similarly, the process of retrieval can influence recall of related information, either inhibiting or facilitating it depending upon the situation. In addition, retrieving or attempting to retrieve information can facilitate encoding of new information, regardless of whether the new information is correct or incorrect. In this Review, we provide selective coverage of the influences of memory retrieval in three distinct arenas: effects on the retrieved information itself, effects on retrieval of related information, and effects on information encoded just after an event is retrieved. Consideration of both positive and negative effects of retrieval in these three domains is critically important to understanding the complexity of retrieval processes and their effects. We discuss episodic context as a conceptual umbrella relevant to all these retrieval effects and note key directions for future research.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten