Veel onderzoek naar de impact van schoolsluitingen en lockdowns richt zich op de gevolgen voor leerlingen. Maar ook voor docenten-in-opleiding hadden de schoolsluitingen en lockdowns een impact: onderwijs op de lerarenopleiding ging niet door of moest online gegeven worden en stages op school gingen niet door of moesten anders ingevuld worden. Een recente studie in Teaching and Teacher Education onderzoekt de impact van de schoolsluitingen op de zelfeffectiviteit van docenten-in-opleiding. Deze studie van Symesa, Lazaridesa en Hußnera onderzocht 201 docenten-in-opleiding. De resultaten van de studie laten zien dat zelfeffectiviteit van docenten-in-opleiding in een semester met schoolsluitingen minder toenam dan een vergelijkbaar cohort dat niet getroffen werd door schoolsluitingen. De auteurs nemen aan dat dit veroorzaakt wordt doordat deze docenten-in-opleiding minder praktische ervaring op konden doen.
Het abstract
This study used latent growth curve models to examine the impact of the COVID-19 pandemic on the development of teacher self-efficacy in student teachers. Results indicate that the teacher self-efficacy of student teachers taught during the first COVID-19 lockdown increased significantly less across a semester compared to student teachers taught prior to the pandemic, who gained practical experience in schools. There may be a cohort of student teachers at risk of entering the profession with lower self-efficacy than is typical. Universities and schools may wish to provide additional practical experiences to compensate for the missed opportunities during the COVID-19 pandemic.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten