Fiorella, L.,
& Mayer, R. E. (2016). Eight ways to promote
generative learning. Educational
Psychology Review, 28,
717-741. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9348-9
Introductie
Tijdens de UU onderwijs 24-uurse in 2023 sprak keynote speaker Dominique Sluijsmans over “zweet
op de juiste rug”. Hiermee bedoelde zij dat het de student is die moet
zweten tijdens het leerproces en niet de docent. Door studenten op de juiste
manier te activeren, verwerken zij stof beter en diepgravender. Overigens maak
je je je met activerende didactiek niet altijd populair onder studenten.
Deslauriers et al. (2019) vonden in hun studie dat in cursussen waarin
activerende didactiek wordt toegepast, studenten negatiever zijn over het
onderwijs. Zij schrijven dit toe aan de verhoogde inspanning die van studenten
in deze cursus wordt gevraagd. Hoewel het bijdraagt aan hun leerproces, weten
studenten dat zweet op hun rug dus niet altijd te waarderen.
Het idee
In hun artikel maken
Fiorella en Mayer gebruik van Merlin Wittrocks generative model of learning. In
de opvatting van Wittrock is leren een generatieve activiteit. Leren is volgens
Wittrock niet het passief consumeren van informatie; tijdens het leren
construeren studenten eigen interpretaties van nieuwe informatie en trekken
daaruit conclusies. Betekenisvol leren is volgens Wittrock het transformeren
van nieuwe informatie uit bijvoorbeeld een college of een studietekst in
bruikbare kennis voor het oplossen van problemen, het schrijven van een tekst,
enzovoorts. Zowel Wittrock als Fiorella en Mayer benadrukken dat het bij
onderwijzen en leren dus niet alleen gaat om hoe informatie wordt gepresenteerd
aan studenten (bijvoorbeeld in een boek of een kennisclip), maar zeker ook om
welke pogingen studenten doen deze informatie te begrijpen en doorgronden. Met
andere woorden: naast de didactische werkvorm die je als docent kiest
(hoorcollege, kennisclip, oefening) om informatie over te brengen aan
studenten, gaat het ook om de leerstrategieën die studenten hanteren tijdens
het verwerken van deze informatie. In hun artikel beschrijven Fiorella en Mayer
acht generatieve leerstrategieën die studenten kunnen inzetten tijdens het
studeren en die hen ondersteunen bij het betekenisvol leren: samenvatten,
concept maps of graphic organizers maken, tekenen, inbeelden, jezelf testen,
aan jezelf uitleggen, onderwijzen en leren door te doen of objecten te
manipuleren (zie de onderstaande tabel voor een overzicht).
De inzichten
Generatieve
leerstrategieën zijn effectief
In hun artikel
beschrijven Fiorella en Mayer niet alleen de acht generatieve leerstrategieën
maar presenteren ze ook onderwijsonderzoek dat toont dat deze strategieën
effectief zijn. De bovenstaande tabel is overgenomen uit hun artikel. De effect
sizes (kolom “Median d”) laten zien dat het onderzoek naar deze
leerstrategieën aantoont dat het inzetten ervan een duidelijke bijdrage levert
aan het leerproces van studenten.
Als docent heb je invloed op de leerstrategieën die je studenten gebruiken
Bij het zorgen dat studenten betekenisvolle strategieën inzetten, heb je als docent een belangrijke rol: je kunt hen inzicht geven in de waarde van bepaalde strategieën, je kunt ze leren hoe ze bepaalde strategieën het beste in kunnen zetten en door het gericht kiezen van opdrachten en werkvormen kun je studenten stimuleren om deze strategieën daadwerkelijk in te zetten. Onderzoek laat zien dat we de rol van docenten hierbij niet moeten onderschatten. Een deel van de studenten is namelijk niet bekend met deze leerstrategieën. Wanneer studenten wel bekend zijn met een strategie zoals jezelf testen en weten dat het een waardevolle strategie is, dan blijken ze deze toch vaak niet te gebruiken. Een recent onderzoek van Duany Rea et al. (2022) liet bijvoorbeeld zien dat studenten vaak wel bekend zijn met generatieve leerstrategieën, maar dat zij ze niet gebruiken omdat ze denken effectieve leerstrategieën tijdrovender zijn en meer moeite kosten. Bovendien twijfelen sommige studenten of ze deze leerstrategieën op de juiste manier toepassen. Wil je de kans vergroten dat je studenten deze generatieve leerstrategieën toepassen, dan is dus belangrijk om aandacht te besteden aan hoe je studenten deze leerstrategieën het beste toe kunnen passen en om je studenten te overtuigen van de waarde van deze strategieën. Bovendien kun je hen helpen door hen te wijzen op informatie en hulpmiddelen die ze kunnen gebruiken om bijvoorbeeld concept maps te maken.
Verder lezen
- Op de website van The Learning Scientists vind je posters waarin effectieve leerstrategieën worden samengevat en uitgelegd. Deze posters kun je delen met je studenten. De poster “Retrieval practice” past bijvoorbeeld bij de leerstrategie jezelf testen en de poster “Elaboration” bij aan jezelf uitleggen. https://www.learningscientists.org/posters
- Op de
website van het Experise Centrum voor Effectief Leren (EXCEL) van de Thomas
More Hogeschool legt Kristel Vanhoyweghen de Cornellmethode uit. Dit is een
methode die studenten kunnen gebruiken om te leren hoe ze het beste effectieve
samenvattingen kunnen maken. https://excel.thomasmore.be/2020/04/samenvatten-met-de-cornellmethode-zorgt-voor-extra-leerwinst/
- Ook
het maken van outlines kan een generatieve leerstrategie zijn. Op het blog van
onderwijswetenschappen vind je een samenvatting van een recente meta-analyse
hierover. http://onderwijskunde.blogspot.com/2023/05/hoe-het-maken-met-outlines-je.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten