zondag 8 januari 2023

Leerlingen herkennen effectieve leerstrategieën, waarom gebruiken zij ze dan niet?

Onderwijsonderzoek heeft een aantal leerstrategieën opgeleverd die effectief blijken te zijn, zoals spaced practice, interleaving en retrieval practice. Toch gebruiken leerlingen lang niet altijd deze strategieën. In een recente studie in Journal of Intelligence voerden Duany Rea en collega's maar liefst drie studies uit die licht werpen op de kennis van leerlingen van effectieve leerstrategieën en de redenen waarom ze deze strategieën soms niet gebruiken. Het onderzoek laat zien dat leerlingen effectieve leerstrategieën herkennen en de waarde van deze strategieën inzien. Desondanks gaven ook in deze studie veel leerlingen aan dat ze de strategieën zelf niet gebruiken. Deze studie werpt ook licht op de redenen waarom leerlingen effectieve strategieën niet gebruiken. Deze hebben niet zo zeer te maken met een gebrek aan kennis, maar bijvoorbeeld de perceptie dat effectieve leerstrategieën tijdrovender zijn en meer moeite kosten.



Het abstract
Cognitive psychology research has emphasized that the strategies that are effective and efficient for fostering long-term retention (e.g., interleaved study, retrieval practice) are often not recognized as effective by students and are infrequently used. In the present studies, we use a mixed-methods approach and challenge the rhetoric that students are entirely unaware of effective learning strategies. We show that whether being asked to describe strategies used by poor-, average-, and high-performing students (Study 1) or being asked to judge vignettes of students using different strategies (Study 2), participants are generally readily able to identify effective strategies: they were able to recognize the efficacy of explanation, pretesting, interpolated retrieval practice, and even some interleaving. Despite their knowledge of these effective strategies, they were still unlikely to report using these strategies themselves. In Studies 2 and 3, we also explore the reasons why students might not use the strategies that they know are effective. Our findings suggest that interventions to improve learners’ strategy use might focus less on teaching them about what is effective and more on increasing self-efficacy, reducing the perceived costs, and establishing better habits.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten