Chi, M. T. H., Wylie, R. (2014). The ICAP framework: Linking cognitive engagement to active learning outcomes. Educational Psychologist, 49, 219-243. https://doi.org/10.1080/00461520.2014.965823
Introductie
Een collega paste
enkele jaren geleden haar cursus aan: de cursus werd geflipt. Studenten moesten zich thuis voorbereiden door
artikelen zelf te bestuderen en kennisclips te bekijken en in werkgroepen
gingen studenten vervolgens aan de slag met de stof dan. Ze werkten dan aan
casussen, discussieerden in kleine groepen, enzovoorts. Voor deze collega was
het een groot succes: studenten verdiepten zich veel meer en bereikten een
hoger niveau dan voorheen. Studenten waren minder blij: zij verlangden terug naar
hoorcolleges waarin de stof werd uitgelegd en lieten dat in niet mist te
verstane bewoordingen blijken in de evaluatie. Waarom bleef deze collega dan
voet bij stuk houden en bleef ze haar cursus flippen? Waarom hechten we zo’n
groot belang aan activerend onderwijs? Waarom willen we dat studenten met
elkaar interacteren? Waarom willen we dat ze kritisch en constructief met de
collegestof bezig zijn?. Onderwijsonderzoekers Michelene Chi en Ruth Wylie
beschreven in 2014 de waarde van interactief en constructief onderwijs en
leggen uit waarom het van belang is om bij studenten interactief en
constructief leergedrag uit te lokken.
Het idee
Het is bepaald
geen nieuw idee dat studenten meer en betekenisvoller kunnen leren wanneer ze
actief studeren. Over actief leren en actief studeren zijn tenslotte hele
boeken vol geschreven. Tegelijkertijd merken Chi en Wylie terecht op dat
begrippen zoals “activerend onderwijs” docenten weinig houvast geven. Want wat
betekent het echt als we zeggen dat we streven naar activerend onderwijs? Wat
bedoelen we met “actief leren”? Bovendien geeft een begrip als actief leren docenten
geen criteria om te bepalen welke activerende leeractiviteiten dan het meest
passend zijn voor hun studenten en geeft het ook geen richtlijnen om hun
onderwijs zo aan te passen dat het activerend wordt. In hun artikel presenteren
Chi en Wylie daarom het ICAP framework. Op basis van een analyse van theorie en
onderzoek komen zij tot de conclusie dat er verschillende varianten van actief
leren zijn en dat deze varianten corresponderen met verschillende vormen van
waarneembaar leer- en studiegedrag bij studenten. Bovendien leiden deze verschillende
vormen van leer- en studiegedrag volgens Chi en Wylie tot verschillende
resultaten: hoe actiever studenten zijn, hoe dieper de resultaten. Chi en Wylie stellen dat je bij studenten vier
vormen van leer- en studeergedrag kunt waarnemen: interactief, constructief,
actief en passief. Ze voorspellen daarbij dat de opbrengsten van
interactief gedrag het grootst zijn, gevolgd door achtereenvolgens,
constructief, actief en passief leer- en studeergedrag (I>C>A>P).
De inzichten
Ook bij hoorcolleges kunnen studenten actief zijn
Chi en Wylie (zie de onderstaande tabel) leggen in hun artikel uit dat het gedrag van studenten tijdens een studieactiviteit heel verschillend kan zijn. De onderstaande tabel laat zien dat het uiteraard mogelijk is dat studenten passief gedrag vertonen tijdens hoorcolleges, maar dat ze ook constructief of interactief gedrag kunnen vertonen. Dat laatste is dan volgens Chi en Wylie veel wenselijker.
|
PASSIEF
(ontvangen) |
ACTIEF
(manipuleren) |
CONSTRUCTIEF
(Genereren) |
INTERACTIEF (In
dialoog gaan) |
LUISTEREN naar
een college |
Luisteren
zonder iets anders te doen |
Herhalen of
oefenen; letterlijke aantekeningen maken |
Concept map
maken; vragen stellen |
Een positie
beargumenteren aan een medestudent |
LEZEN van een
tekst |
Teksten lezen
zonder iets anders te doen |
Onderstrepen of
markeren; Samenvatten door te knippen en plakken |
Uitleggen aan
jezelf; in je eigen woorden aantekeningen maken; verbanden leggen |
Met een
medestudent begripsvragen beantwoorden en aan elkaar stellen |
BEKIJKEN van
een video |
Een video
bekijken zonder iets anders te doen |
De video
stoppen en pauzeren om bepaalde stukken opnieuw te bekijken |
Concepten in de
video uitleggen; verbanden leggen tussen de video en andere materialen |
Met een
medestudent verschillen en overeenkomsten bespreken |
Andere
processen, andere uitkomsten
In hun artikel
leggen Chi en Wylie uit dat de vier verschillende vormen van leer- en
studiegedrag ieder hun eigen processen van kennisontwikkeling kennen en dat
deze processen ertoe leiden dat de uitkomsten van interactief gedrag heel
anders zijn dan van bijvoorbeeld passief gedrag. Volgens Chi en Wylie is het
proces dat hoort bij passief gedrag, het opslaan van informatie. Het
gaat dan om het opslaan van geïsoleerde informatie zonder duidelijke connecties
met kennis die de student al bezit. Bij actief gedrag is integreren het
onderliggende proces. Tijdens integratie wordt relevante voorkennis geactiveerd
en wordt de nieuwe informatie geïntegreerd in deze reeds aanwezige kennis. Afleiden
is dan het proces dat hoort bij constructief gedrag. Door de nieuwe kennis en
de reeds aanwezige kennis te beschouwen leiden studenten nieuwe ideeën en
nieuwe kennis af en ontstaat er iets nieuws. Tenslotte gebruiken Chi en Wylie
het begrip samen afleiden (co-infer) om het proces te beschrijven dat
zich afspeelt tijdens interactief gedrag. Door interactie en dialoog leiden
studenten dan samen, stap voor stap nieuwe informatie af uit geactiveerde en
nieuwe kennis.
Onderzoek ondersteunt de aannames
In hun artikel
bespreken Chi en Wylie verschillende studies die de achterliggende ideeën van
het ICAP framework ondersteunen. In een onderzoek van Mennekse et al. (2013)
werden de effectiviteit van de vier vormen van leer- en studiegedrag
vergeleken. De resulaten (zie de onderstaande figuur) ondersteunen de aannames
van het ICAP framework (I>C>A>P).
Verder lezen
· De Teaching and Learning Collection van het Centre for Academic Teaching and Learning bevat veel voorbeelden van leeractiviteiten die passen bij activerend onderwijs. https://cat-database.sites.uu.nl/learning-activities/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten