maandag 10 januari 2022

Een kijkje in het leven van Gerrit

In deze blog leren we een van de medewerkers of studenten bij Onderwijswetenschappen beter kennen. Dit keer is dat docent Gerrit Verweij. Dit is de zestiende bijdrage in een regelmatig terugkerende serie.

Gerrit

Mijn week

Maandag 8.00u gaat mijn wekker. Ik ontbijt met cereals en stap om 8.30u op de scooter (ik heb een hekel aan fietsen). De 7 km van Bilthoven naar Utrecht leg ik in 12 minuten af. Maandag is een drukke dag, waarbij mijn 2 cursussen, Orthopedagogiek en Ontwerpen van Leersituaties, allebei aandacht vragen. Ik geniet van de afwisseling en de gesprekken met de studenten, de dag vliegt voorbij. In de avond voetbal ik lekker 1,5 uur in de zaal.

Dinsdag werk ik thuis, dan gaat de wekker meestal om 8.30u. Deze dag vult zich meestal met de acties vanuit de maandag, mijn mail, het nakijken van het één en ander en het lezen van literatuur voor het werkcollege van donderdag. Ik lunch samen met mijn vrouw Matthea, vaak maken we samen een wandeling (het bos is onze achtertuin). In de avond speel ik vaak bordspellen met vrienden, vanavond is War of the Ring aan de beurt (groot fan van Lord of the Rings).

Woensdag wederom thuis. Ik bereid de werkcolleges verder voor en stop meestal iets eerder op woensdag om naar de plaatselijke kringloop te gaan. Heerlijk op zoek naar schatten, love it. In de avond kijken we meestal wat TV of een serie, op dit moment volgen we het Perfecte Plaatje. Lekker bankhangen.

Donderdag weer naar de Uni. Het is uiteraard wat rustiger de laatste tijd, maar ik spreek toch wat collega’s, altijd gezellig. In de middag geef ik werkcollege van 13.15u-17.00u. Een flinke zit, maar we gebruiken de tijd nuttig. De studenten zijn bezig met het ontwikkelen van een lessenserie, die ze ook vanuit de literatuur onderbouwen. Er wordt hard gewerkt, gelachen en samen brengen we de producten weer een stuk verder. Donderdagavond is meestal de voetjes omhoog bij een goed boek of een leuke (kerst)film.

Vrijdag tm zondag is mijn weekend, heerlijk. Ik bezoek familie of vrienden, speel een spel, kijk een film, stofzuig het hele huis, altijd wat te doen! Zondagavond niet al te laat mn nest weer in, om de maandag weer fris en fruitig aan de slag te gaan. Love my job😊


Mijn visie op en droom voor het Onderwijs

Ik merk in deze tijd van meer online onderwijs weer extra hoe belangrijk echt contact is. Ik geloof sterk in de 3 basisbehoeften: autonomie, competentie en relatie. Waarbij ik zelf relatie de aller belangrijkste vind. Vind ik dat de 3 basisbehoeften op dit moment voor alle kinderen, tieners en volwassenen in het onderwijs uit de verf komen? Nee, lang niet altijd. Maar ik ken uit eigen ervaring wel de enorme gedrevenheid van de betrokkenen bij het onderwijs, de passie en de wil om het goed te doen. 

Mijn droom voor het onderwijs (ook de vraag van mijn voorgangster, leuke blog btw Lotte😊) is dat we meer uitgaan van wat een leerling wel kan, i.p.v. wat een leerling niet kan. Soms denk ik dat wij een iets te algemene en brede basis van iedereen vragen. Wat heeft een lerende anno 2021 nodig om zich autonoom, competent en geliefd te voelen? Bereiden we hen echt voor op een rol in de maatschappij later? Ik denk eerlijk gezegd dat ze dan meer baat hebben bij de zogenaamde 21st century skills dan het oplossen van verhaaltjes sommen en het ontleden van een zin. Er is een nieuwe manier van denken nodig voor de generatie die nu leert. Interessant om over na te denken en met de studenten onderwijswetenschappen en ALPO te bespreken.


Mijn vraag aan de volgende blogger

Op welke momenten voel(de) je je autonoom, competent en geliefd en wat waren de sleutels voor deze momenten?

Bonusvraag: hoe vaak komen de woorden autonoom, competent en geliefd voor in mijn blog? 😉


Mijn ‘wijze’ woorden

Wees deze tijd extra lief voor elkaar. Bedenk steeds voor jezelf of je je autonoom, competent en geliefd voelt en doe je stinkende best om dit bij de mensen (jong en oud) om je heen te realiseren. Een super 2022 voor jullie allemaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten