vrijdag 13 januari 2023

Hoe gebruiken leraren tafelopstellingen in de klas?

Een nieuwe studie in Teaching and Teacher Education onderzoekt de doelen en strategieën van leraren bij het creëren van tafelopstellingen in de klas. Hoewel er al onderzoek beschikbaar is over de overwegingen van leraren en de effecten van specifieke tafelopstellingen op leerresultaten, blijft onduidelijk wat leraren precies willen bereiken met hun tafelopstellingen en hoe ze dit proberen te bereiken. Uit de studie blijkt dat leraren doelen hebben op zowel groepsniveau als individueel niveau en dat ze onderscheid maken tussen academische en sociale-emotionele doelen op individueel niveau. Leraren hebben vaak vergelijkbare doelen, maar verschillen in hoe ze deze proberen te bereiken (bijvoorbeeld: plaats storende leerling dichtbij vs. verder weg om positieve leerling-leraar relatie te behouden). Het omgekeerde blijkt ook te gebeuren: leraren gebruiken dezelfde opstelling om verschillende doelen te bereiken (bijvoorbeeld zwakker presterende leerlingen bij elkaar plaatsen om welbevinden te stimuleren of om samenwerking te stimuleren). Leraren passen hun doelen en strategieën aan op de individuele kenmerken en behoeften van leerlingen en de groep als geheel. Deze bevindingen tonen aan dat leraren actief gebruik maken van tafelopstellingen voor klassenmanagement en specifiek voor het beheren van de sociale dynamiek van de groep.

Het abstract

Teachers can use seating arrangements to effectively manage classroom dynamics. However, what do teachers aim for and how are they trying to achieve this when creating seating arrangements? We conducted semi-structured interviews with 13 upper elementary school teachers. Teachers expressed to have both academic and social-emotional goals addressing the group and individual students. Although their goals were quite similar, teachers employed different, sometimes even opposite strategies to achieve them. Moreover, they adapted goals and strategies to specific group or individual student needs. Our findings add to the growing body of knowledge regarding teachers’ practices in managing classroom social dynamics.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten