maandag 9 januari 2023

Nudging als middel om studiegedrag en -prestaties van studenten te verbeteren

Nudging is het gebruik van beïnvloedingstechnieken om mensen te helpen bepaald gedrag te vertonen. Een recente studie van Weijers et al. onderzoekt de effectiviteit van nudges die studenten aanmoedigen om zelf-gereguleerd gedrag te vertonen. Er zijn drie verschillende soorten nudging gebruikt in dit onderzoek. Deze nudges stimuleerden studenten om het studeren te plannen, voorbereid naar de les te komen of om vragen te stellen tijdens de les. In drie experimenten zijn de effecten van deze nudges onderzocht. De resultaten laten zien dat vooral de nudge die bedoeld was om studenten vragen te laten stellen tijdens de les effectief was. Studenten gingen inderdaad meer vragen stellen en haalden daarbij ook hogere cijfers. De resultaten suggereren dat nudging een effectief middel kan zijn om gedragsverandering te bewerkstelligen bij studenten, maar dat de effectiviteit kan variëren afhankelijk van het type gedrag dat wordt beïnvloed en de manier waarop deze verandering wordt gestimuleerd. 

Het abstract

Autonomous learning behavior is an important skill for students, but they often do not master it sufficiently. We investigated the potential of nudging as a teaching strategy in tertiary education to support three important autonomous learning behaviors: planning, preparing for class, and asking questions. Nudging is a strategy originating from behavioral economics used to influence behavior by changing the environment, and consists of altering the choice environment to steer human behavior. In this study, three nudges were designed by researchers in co-creation with teachers. A video booth to support planning behavior (n = 95), a checklist to support class preparation (n = 148), and a goal-setting nudge to encourage students to ask questions during class (n = 162) were tested in three field experiments in teachers’ classrooms with students in tertiary education in the Netherlands. A mixed-effects model approach revealed a positive effect of the goal-setting nudge on students’ grades and a marginal positive effect on the number of questions asked by students. Additionally, evidence for increased self-reported planning behavior was found in the video booth group—but no increase in deadlines met. No significant effects were found for the checklist. We conclude that, for some autonomous learning behaviors, primarily asking questions, nudging has potential as an easy, effective teaching strategy.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten