zondag 3 september 2023

Kernpublicaties over activerend onderwijs

De Universiteit Utrecht werkt aan de actualisering van haar onderwijsmodel. Eén van de pijlers van dit onderwijsmodel is het verzorgen van activerend onderwijs. Als lid van één van de werkgroepen ben ik gevraagd om literatuur te verzamelen om een korte onderbouwing te schrijven voor deze peiler. Uiteindelijk heb ik zes artikelen daarvoor geselecteerd. Maar ik wilde iets meer doen dan alleen maar een korte onderbouwing schrijven. Geïnspireerd door boeken als "Op de schouders van reuzen" en "Gedrag in de school" heb ik geprobeerd toegankelijke samenvattingen te schrijven voor docenten van onze universiteit over de inzichten uit deze artikelen. Op het Onderwijswetenschappen blog deel ik de komende dagen deze samenvattingen. Dit zijn:

(Gebaseerd op: Chi, M. T. H., Wylie, R. (2014). The ICAP framework: Linking cognitive engagement to active learning outcomes. Educational Psychologist, 49, 219-243.  https://doi.org/10.1080/00461520.2014.965823)

(Gebaseerd op: Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2016). Eight ways to promote generative learning. Educational Psychology Review, 28, 717-741. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9348-9)

Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18, 32-42.

Kirschner, F., Paas, F., & Kirschner, P. A. (2009). A cognitive load approach to collaborative learning: United brains for complex learning. Educational Psychology Review, 21, 31-42. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9095-2

Kirschner, P. A., Sweller, J., Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41, 75-86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_1

  • Bouw een steiger op voor je student en breek hem weer af
Van de Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher-student interaction: A decade of research. Educational Psychology Review, 22, 271-296. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten