Brown, J.
S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of
learning. Educational
Researcher, 18(1),
32-42.
Introductie
Eén van de
speerpunten in het onderwijs van de Universiteit Utrecht is Community Engaged
Learning (CEL). CEL is een vorm van ervaringsgericht onderwijs waarbij
studenten, docenten en externe partners samenwerken aan maatschappelijke
vraagstukken. Deze projecten zijn voor studenten vaak erg vormende ervaringen.
Maar dit soort onderwijs helpt studenten ook om de kloof te overbruggen tussen
de vaak theoretische en abstracte kennis die centraal staat op hun opleiding en
de weerbarstigheid van de praktijk. In hun klassieke artikel uit 1989
beschrijven Brown, Collins en Duguid deze kloof tussen formeel onderwijs en de praktijk
en opperen zij vormen van onderwijs die kunnen helpen deze kloof te dichten.
Het idee
In de jaren ’80
van de vorige eeuw was er veel aandacht voor de verschillen tussen het leren op
de universiteit en het leren in het dagelijks leven. Lauren Resnick beschreef bijvoorbeeld
1987 in haar presidential address voor de American Educational Research
Association (AERA) de opvallende discontinuïteiten tussen het leren op school
en het leren daarbuiten. Brown et al. wezen in hun artikel ook op deze
verschillen: in het formele onderwijs zijn er vaak duidelijke regels,
vastomlijnde opdrachten en duidelijke antwoorden, terwijl dit bij het leren in
het alledaagse leren vaak ontbreekt. Brown et al. lieten in hun artikel zien
dat deze verschillende contexten kunnen zorgen voor problemen. Zij betogen dat
de context waarin je iets leert, bepalend is voor de manier waarop je dat
leert. Je kunt op de universiteit bijvoorbeeld veel leren over kansberekening
en statistiek, maar wanneer je in het dagelijks leven gebruik moet maken van
kansberekening dan passen je die kennis vaak niet toe. Dat komt omdat we deze
kennis hebben geleerd in een formele onderwijssituatie en we moeite hebben met
de transfer naar problemen en vraagstukken in het alledaagse leven.
De inzichten
Het is een kwestie
van cultuur
In hun artikel
laten Brown et al. zien dat leren in formele onderwijssituaties en het leren in
alledaagse situaties twee verschillende culturen zijn geworden met hun eigen
regels. Zo is het in het formele onderwijs lang niet altijd toegestaan om
hulpmiddelen te gebruiken (zeker bij toetsen), terwijl je in het dagelijks
leven vaak zoveel mogelijk gebruik maakt van hulpmiddelen. Door deze
verschillende leerculturen zijn studenten vaak niet in staat om wat ze in het
formele onderwijs hebben geleerd in te zetten bij het oplossen van vraagstukken
in de praktijk. De cultuurverschillen tussen het formele leren en het informele
leren staan transfer van de ene cultuur naar de andere in de weg.
Gesitueerd leren is (een deel) van de oplossing
Om deze kloof te
overbruggen stellen Brown et al. voor om het leren op de universiteit meer te
laten lijken op het leren in het dagelijks leven. Zij noemen dit gesitueerd
leren. Brown et al. beschrijven manieren om dit te realiseren. Bijvoorbeeld
door het leren op de universiteit minder abstract te maken en meer in te bedden
in authentieke en realistische situaties en contexten. Het idee is dat je door
het onderwijs contextrijker te maken, je studenten helpt de overeenkomsten te
zien tussen bijvoorbeeld de problemen en stof die zij op de universiteit
bestuderen en de problemen die zij in de praktijk tegenkomen. Dit
vergemakkelijkt de transfer van de ene naar de andere context.
Verschillende
wegen naar contextrijk onderwijs
Er zijn
verschillende manieren om je onderwijs contextrijker te maken. Het hierboven
genoemde Community Engaged Learning is vorm van onderwijs waarin het idee van
contextrijkheid en authentieke en gesitueerde problemen ver is doorgevoerd.
Uiteraard leent niet elk domein en elk vakgebied zich voor deze vorm van
onderwijs. Toch zijn er ook andere manieren waarop je je onderwijs
contextrijker kunt maken. Zo is het wellicht mogelijk dat je studenten voor een
opdrachtgever samenwerken aan een realistische opdracht, waarbij ze begeleid
worden door een docent. Of ze werken bijvoorbeeld samen aan een realistische
opdracht voor een fictieve opdrachtgever. In beide gevallen wordt de
authenticiteit van het onderwijs verhoogd en contextrijkheid vergroot. Door
studenten te laten samenwerken, laat je hen zoeken naar oplossingen, samen
problemen oplossen, discussiëren, enzovoorts. Dit biedt nog allerlei
aanvullende voordelen (zie ook het artikel van Chi en Wylie). Bovendien lijkt
dit op hoe in dagelijkse praktijk in (interdisciplinaire) teams problemen
worden opgelost. In hoorcolleges of werkgroepen zijn er ook vaak mogelijkheden
om de collegestof te verbinden aan actuele vraagstukken, debatten of
realistische voorbeelden. Dit zijn vaak wat laagdrempeligere manieren om je
onderwijs contextrijker te maken.
Verder lezen
- De presidential address van Lauren Resnick kun je lezen op de website van de AERA: http://www.aera.net/Portals/38/docs/Presidential%20Addresses/1987_Resnick,%20Lauren.pdf?timestamp=1459268105765
Geen opmerkingen:
Een reactie posten