zondag 3 september 2023

Activerend onderwijs 1: Maak het constructief en interactief

Chi, M. T. H., Wylie, R. (2014). The ICAP framework: Linking cognitive engagement to active learning outcomes. Educational Psychologist, 49, 219-243.  https://doi.org/10.1080/00461520.2014.965823

Introductie

Een collega paste enkele jaren geleden haar cursus aan: de cursus werd geflipt. Studenten moesten zich thuis voorbereiden door artikelen zelf te bestuderen en kennisclips te bekijken en in werkgroepen gingen studenten vervolgens aan de slag met de stof dan. Ze werkten dan aan casussen, discussieerden in kleine groepen, enzovoorts. Voor deze collega was het een groot succes: studenten verdiepten zich veel meer en bereikten een hoger niveau dan voorheen. Studenten waren minder blij: zij verlangden terug naar hoorcolleges waarin de stof werd uitgelegd en lieten dat in niet mist te verstane bewoordingen blijken in de evaluatie. Waarom bleef deze collega dan voet bij stuk houden en bleef ze haar cursus flippen? Waarom hechten we zo’n groot belang aan activerend onderwijs? Waarom willen we dat studenten met elkaar interacteren? Waarom willen we dat ze kritisch en constructief met de collegestof bezig zijn?. Onderwijsonderzoekers Michelene Chi en Ruth Wylie beschreven in 2014 de waarde van interactief en constructief onderwijs en leggen uit waarom het van belang is om bij studenten interactief en constructief leergedrag uit te lokken.

Het idee

Het is bepaald geen nieuw idee dat studenten meer en betekenisvoller kunnen leren wanneer ze actief studeren. Over actief leren en actief studeren zijn tenslotte hele boeken vol geschreven. Tegelijkertijd merken Chi en Wylie terecht op dat begrippen zoals “activerend onderwijs” docenten weinig houvast geven. Want wat betekent het echt als we zeggen dat we streven naar activerend onderwijs? Wat bedoelen we met “actief leren”? Bovendien geeft een begrip als actief leren docenten geen criteria om te bepalen welke activerende leeractiviteiten dan het meest passend zijn voor hun studenten en geeft het ook geen richtlijnen om hun onderwijs zo aan te passen dat het activerend wordt. In hun artikel presenteren Chi en Wylie daarom het ICAP framework. Op basis van een analyse van theorie en onderzoek komen zij tot de conclusie dat er verschillende varianten van actief leren zijn en dat deze varianten corresponderen met verschillende vormen van waarneembaar leer- en studiegedrag bij studenten. Bovendien leiden deze verschillende vormen van leer- en studiegedrag volgens Chi en Wylie tot verschillende resultaten: hoe actiever studenten zijn, hoe dieper de resultaten.  Chi en Wylie stellen dat je bij studenten vier vormen van leer- en studeergedrag kunt waarnemen: interactief, constructief, actief en passief. Ze voorspellen daarbij dat de opbrengsten van interactief gedrag het grootst zijn, gevolgd door achtereenvolgens, constructief, actief en passief leer- en studeergedrag (I>C>A>P).

De inzichten

Ook bij hoorcolleges kunnen studenten actief zijn

Chi en Wylie (zie de onderstaande tabel) leggen in hun artikel uit dat het gedrag van studenten tijdens een studieactiviteit heel verschillend kan zijn. De onderstaande tabel laat zien dat het uiteraard mogelijk is dat studenten passief gedrag vertonen tijdens hoorcolleges, maar dat ze ook constructief of interactief gedrag kunnen vertonen. Dat laatste is dan volgens Chi en Wylie veel wenselijker.

 

PASSIEF (ontvangen)

ACTIEF (manipuleren)

CONSTRUCTIEF (Genereren)

INTERACTIEF (In dialoog gaan)

LUISTEREN naar een college

Luisteren zonder iets anders te doen

Herhalen of oefenen; letterlijke aantekeningen maken

Concept map maken; vragen stellen

Een positie beargumenteren aan een medestudent

LEZEN van een tekst

Teksten lezen zonder iets anders te doen

Onderstrepen of markeren; Samenvatten door te knippen en plakken

Uitleggen aan jezelf; in je eigen woorden aantekeningen maken; verbanden leggen

Met een medestudent begripsvragen beantwoorden en aan elkaar stellen

BEKIJKEN van een video

Een video bekijken zonder iets anders te doen

De video stoppen en pauzeren om bepaalde stukken opnieuw te bekijken

Concepten in de video uitleggen; verbanden leggen tussen de video en andere materialen

Met een medestudent verschillen en overeenkomsten bespreken


Andere processen, andere uitkomsten

In hun artikel leggen Chi en Wylie uit dat de vier verschillende vormen van leer- en studiegedrag ieder hun eigen processen van kennisontwikkeling kennen en dat deze processen ertoe leiden dat de uitkomsten van interactief gedrag heel anders zijn dan van bijvoorbeeld passief gedrag. Volgens Chi en Wylie is het proces dat hoort bij passief gedrag, het opslaan van informatie. Het gaat dan om het opslaan van geïsoleerde informatie zonder duidelijke connecties met kennis die de student al bezit. Bij actief gedrag is integreren het onderliggende proces. Tijdens integratie wordt relevante voorkennis geactiveerd en wordt de nieuwe informatie geïntegreerd in deze reeds aanwezige kennis. Afleiden is dan het proces dat hoort bij constructief gedrag. Door de nieuwe kennis en de reeds aanwezige kennis te beschouwen leiden studenten nieuwe ideeën en nieuwe kennis af en ontstaat er iets nieuws. Tenslotte gebruiken Chi en Wylie het begrip samen afleiden (co-infer) om het proces te beschrijven dat zich afspeelt tijdens interactief gedrag. Door interactie en dialoog leiden studenten dan samen, stap voor stap nieuwe informatie af uit geactiveerde en nieuwe kennis.

Onderzoek ondersteunt de aannames

In hun artikel bespreken Chi en Wylie verschillende studies die de achterliggende ideeën van het ICAP framework ondersteunen. In een onderzoek van Mennekse et al. (2013) werden de effectiviteit van de vier vormen van leer- en studiegedrag vergeleken. De resulaten (zie de onderstaande figuur) ondersteunen de aannames van het ICAP framework (I>C>A>P).


Verder lezen

·         De Teaching and Learning Collection van het Centre for Academic Teaching and Learning bevat veel voorbeelden van leeractiviteiten die passen bij activerend onderwijs. https://cat-database.sites.uu.nl/learning-activities/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten