In 2020 constateerde de Onderwijsinspectie dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren daalt.
"Met name de leesvaardigheid onder 15-jarigen is gedaald, een kwart van de 15-jarigen in Nederland is onvoldoende geletterd om mee te kunnen komen in de maatschappij."
En zoals dat dan gaat worden er vervolgens verschillende oplossingen aangedragen om dit probleem op te lossen: bijvoorbeeld alleen nog maar academisch geschoolde leerkrachten werkzaam in het PO of een leesoffensief.
Een nieuw verschenen meta-analyse in Review of Educational Research beschrijft de effecten van een andere benadering, namelijk die van de family literacy programs. Auteurs Fikrat-Wevers, Van Steensel en Arends laten zien dat zulke programma's op de korte termijn een behoorlijke impact kunnen hebben op de vaardigheden van kinderen in lage-SES gezinnen:
The aim of this meta-analysis was to investigate effects of family literacy programs on the emergent literacy skills of children from low socioeconomic status families (0–6) and to establish which program, sample, study, and measurement characteristics moderate program effects. Outcomes of 48 (quasi-)experimental studies covering 42 different programs revealed a medium average effect of Cohen’s d = 0.50 on immediate posttests and a marginal average effect of Cohen’s d = 0.16 on follow-up measures. Together, effects of different moderator variables indicate that children benefit from targeted programs that focus on a limited set of activities and skills and that are restricted to one (training) context. Additionally, we found larger effects in experimental studies and when researcher-developed tests were used. Our outcomes not only provide guidelines for program developers but also call for more longitudinal research that examines how positive short-term changes as a consequence of program participation can be sustained over time.
Het onderzoek is hier open access te raadplegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten