In een inmiddels klassiek onderzoek lieten Bargh en Schul (1980) zien dat studenten die een onderwerp bestuderen met als doel dit onderwerp te onderwijzen aan medestudenten, betere leerprestaties behalen dan studenten die hetzelfde onderwerp voor zichzelf bestuderen.
In een onderzoek dat binnenkort zal verschijnen in de Journal of Educational Psychology repliceren Guerrero en Wiley (in press) in feite dit resultaat. In dit nieuwe onderzoek laten de auteurs aan de hand van twee experimenten zien dat het bestuderen van een onderwerp met de verwachting dit onderwerp te onderwijzen een positief effect heeft op leerprestaties bij zowel eenvoudige als moeilijke studieteksten. Deze prestaties worden gevonden op korte termijn (meteen na het bestuderen van de studietekst) als op de wat langere termijn (een week na het bestuderen van de studietekst).
Het experiment onderzocht ook een mogelijke verklaring voor de positieve effecten die gevonden werden in de experimenten. Op basis van eerder onderzoek vermoedden de auteurs dat de verwachting de studietekst te onderwijzen mogelijk de motivatie van studenten verhoogt. In experiment 1 bleek de motivatie van studenten die studeerden met de verwachting de studietekst te onderwijzen inderdaad hoger, maar kon deze motivatie de betere leerprestaties niet geheel verklaren.
Dit onderzoek toont eens te meer aan dat het aanmoedigen van een actieve studiehouding (generative learning) helpt om leerprestaties te verhogen.
Het abstract
Past research has suggested that there may be benefits in learning from expository science text when students study with the expectation that they will need to teach another student. The present experiments were designed to extend prior work by testing whether an effect would be seen on both immediate tests (similar to those used in most prior studies) as well as delayed tests (which are important for demonstrating long-term learning of material). The experiments also tested whether an effect would be seen when learning outcomes were measured using questions testing memory for the text and questions testing comprehension from the text, and the experiments explored whether effects would be seen for a text written below grade level (Experiment 1) versus at an appropriate grade level (Experiment 2). Across both experiments, results supported that expecting to teach improved learning outcomes even at a delay and improved both memory and comprehension from expository texts. These results suggest that expecting to teach may be a useful activity for supporting durable learning from expository texts.
Guerrero, T. A., & Wiley, J. (in press). Expecting to Teach Affects Learning During Study of Expository Texts. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000657
Geen opmerkingen:
Een reactie posten