Onderwijswetenschappen blog

Over onderwijs en onderzoek. Door de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht.

maandag 12 februari 2024

Kiezen of niet kiezen? Het belang van contextrijkonderwijs

›
Hoe je kun je onderwijs in de STEM-vakken boeiender en relevanter kunt maken voor leerlingen? Eén manier is om contextgebaseerd leren (CBL)...
vrijdag 9 februari 2024

Speelt een ADHD-diagnose mee in het schooladvies dat leerkrachten geven?

›
Als een leerling een ADHD-diagnose heeft, heeft dit dan invloed op hoe leraren beslissen naar welk schooltraject leerlingen in het voortgeze...
donderdag 8 februari 2024

Decoratieve afbeeldingen belemmeren near transfer voor leerlingen met weinig voorkennis

›
Met illustraties of afbeeldingen kun je lessen en informatieve teksten boeiender maken. Maar helaas zijn niet alle afbeeldingen even effecti...
maandag 29 januari 2024

Meta-analyse: Hoe vergroot je de zelfeffectiviteit van leraren?

›
Zelfeffectiviteit van leraren is het geloof in het eigen vermogen om succesvol onderwijstaken uit te voeren, zoals het motiveren van leerli...
woensdag 24 januari 2024

Leren van fouten: Nieuwe studie laat zien wanneer fouten leerzaam kunnen zijn

›
Fouten maken is onvermijdelijk bij leren, maar hoe kunnen we onze leerlingen helpen om van hun fouten te leren ? Dankzij Martijn Leensen ont...
donderdag 18 januari 2024

Lagere cognitive load, meer motivatie, betere cijfers?

›
De laatste tijd is er veel aandacht voor de implicaties van cognitive load theory voor onderwijs en lesgeven . Cognitive load, of cognitieve...
2 opmerkingen:
maandag 15 januari 2024

Werktevredenheid van leraren: Eén van de sleutels tot goed onderwijs?

›
Zijn tevreden leerkrachten betere leerkrachten? Eerder leken resultaten uit het TALIS onderzoek dit al te bevestigen  en zagen we dat gelukk...
zondag 14 januari 2024

Welke informatie gebruiken leerkrachten om een schooladvies te geven?

›
Basisschoolleerkrachten nemen belangrijke beslissingen over de toekomst van leerlingen, zoals het schooladvies dat ze aan leerlingen uit gro...
‹
›
Homepage
Internetversie tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.