Onderwijswetenschappen blog
Over onderwijs en onderzoek. Door de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht.
zondag 8 december 2024
Boekbespreking: Red het Onderwijs!
›
In het Donald Duck-verhaal Race naar de Zuidzee uit 1949 proberen zowel Donald Duck als Guus Geluk de verloren gewaande oom Dagobert te vin...
maandag 6 mei 2024
Meta-analyse: Hoe interpersoonlijke ondersteuning motivatie, welzijn en prestaties kan verhogen
›
Zelfdeterminatie theorie (self-determination theory, SDT) is een invloedrijke motivatietheorie die stelt dat door de vervulling van de basal...
1 opmerking:
vrijdag 3 mei 2024
Hoe kun je studenten ondersteunen bij de overgang naar het hoger onderwijs?
›
De overgang van het voorgezet onderwijs naar de universiteit is voor studenten een grote transitie. Bij deze transitie kunnen studenten onde...
vrijdag 19 april 2024
Welke factoren voorspellen zelfeffectiviteit in klassenmanagement?
›
Klassenmanagement is een belangrijke vaardigheid voor leerkrachten. Een recente meta-analyse biedt waardevolle inzichten in de factoren die...
woensdag 10 april 2024
Realistische rekenopgaven vooral nadelig voor leerlingen met lage SES?
›
Al langere tijd wordt er geklaagd over de rekenvaardigheid van Nederlandse leerlingen. Vaak wordt voor de boosdoener gewezen naar de manier...
maandag 1 april 2024
Amerikaanse studie laat zien wat de negatieve effecten van een vierdaagse schoolweek kunnen zijn
›
Door het lerarentekort hoor je steeds vaker over scholen die noodgedwongen o verwegen een vierdaagse schoolweek in te voeren . Begrijpelijke...
vrijdag 8 maart 2024
Ungrading: Een betere manier om studenten te beoordelen?
›
De meeste docenten in het hoger onderwijs hebben waarschijnlijk gemengde gevoelens over cijfers. Aan de ene kant zijn ze een handige en vert...
maandag 12 februari 2024
Kiezen of niet kiezen? Het belang van contextrijkonderwijs
›
Hoe je kun je onderwijs in de STEM-vakken boeiender en relevanter kunt maken voor leerlingen? Eén manier is om contextgebaseerd leren (CBL)...
›
Homepage
Internetversie tonen