Onderwijswetenschappen blog

Over onderwijs en onderzoek. Door de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht.

zaterdag 23 december 2023

Een terugblik op 2023 en tot in 2024!

›
Het jaar is bijna voorbij en daarmee is dit ook de laatste blogpost op ons blog. We wensen iedereen fijne feestdagen en een mooi 2024. Maar ...
donderdag 21 december 2023

Het digitale dilemma: Is digitaal lezen een vloek of een zegen voor begrijpend lezen?

›
Leuk dat je dit blog voor je plezier leest! Waarschijnlijk doe je dit op je laptopscherm, iPad of je smartphone en heb je deze blog niet uit...
vrijdag 15 december 2023

Digital natives: Mythe, realiteit of betekenisloos begrip?

›
Als je deze blog leest, heb je vast wel eens gehoord van het begrip " digital natives ". Dit begrip zou verwijzen naar een generat...
dinsdag 5 december 2023

Teleurstellende resultaten PISA 2023: Gaat de volgende studiereis naar Ierland?

›
Soms vragen we ons af of er reisorganisatoren naar de PISA-resultaten kijken om een volgend onderwijsgidsland te kiezen. Ooit was het Finlan...
vrijdag 1 december 2023

Het gevaar van AI: Gaan studenten er te veel op leunen in plaats van ervan te leren?

›
AI-ondersteunde leertechnologieën, zoals ChatGPT  en writing assistants , worden meer ingezet in het onderwijs en bieden verschillende voord...
donderdag 30 november 2023

Hoe kan stilleestijd effectiever worden?

›
Op veel scholen is meerdere keren per week stilleestijd. Hierbij krijgen leerlingen de tijd om een boek dat ze zelf gekozen hebben. Maar ver...
maandag 27 november 2023

Pakjesavond? PISA-dag!

›
Vijf december komt niet alleen de Sint langs, maar ook OESO-topman Andreas Schleicher met nieuwe PISA-resultaten , oftewel: het ‘Programme f...
zaterdag 25 november 2023

Wat gebeurt er als je docent vertelt eerstegeneratiestudent te zijn geweest?

›
Hoe voel je je als je docent tijdens de les iets persoonlijks of kwetsbaars over zichzelf vertelt? Voel je je dan meer verbonden met je doce...
‹
›
Homepage
Internetversie tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.