Onderwijswetenschappen blog

Over onderwijs en onderzoek. Door de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht.

zondag 25 juni 2023

Leren (door) de wereld te veranderen: (dis)continuïteiten in het leren van klimaatactivistische jongeren

›
Marlon, Dagmar en Noah werkten het afgelopen semester aan hun bachelorthesis voor de bacheloropleiding onderwijswetenschappen. Zij wonnen op...
zondag 11 juni 2023

Leesvaardigheid wereldwijd onder druk door schoolsluitingen

›
Een nieuwe studie werpt licht op de invloed van de schoolsluitingen als gevolg van de coronapandemie op  de leesvaardigheden van leerlingen....
vrijdag 9 juni 2023

Gastblog: ResearchED 2023: Een bijzondere onderwijsdag

›
De kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk dichten en pseudowetenschap tegengaan: dit is het doel van researchED. Dit congres i...
zaterdag 13 mei 2023

Hoe het maken van outlines je leerproces kan ondersteunen

›
Het maken van outlines is een manier om de hoofdideeën en kernpunten van een tekst samen te vatten en te organiseren in een hiërarchische en...
donderdag 11 mei 2023

Begrijpend lezen over begrijpend lezen: PIRLS komt eraan!

›
Dit jaar zullen we twee keer te weten komen hoe het wereldwijde onderwijs er voor staat. In december publiceert de OESO (de organisatie voo...
woensdag 10 mei 2023

Leerlingparticipatie doet ertoe: Een videostudie naar klassikale discussie en leerprestaties

›
Hoe kun je je leerlingen stimuleren om meer deel te nemen aan klassikale discussies? Een recent onderzoeksartikel van Decristan, Jansen en F...
zondag 7 mei 2023

Vooruitkijken naar De Staat van het Onderwijs 2023

›
Op woensdag 10 mei verschijnt De Staat van het Onderwijs . Dit is een jaarlijks rapport van de Inspectie van het Onderwijs. In dit rapport w...
maandag 24 april 2023

Zombie ideas + lethal mutations = escalatie?

›
Op dit blog bespraken we al enkele keren het concept leerstijlen . Het uitgangspunt bij leerstijlen is het idee dat mensen verschillende man...
‹
›
Homepage
Internetversie tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.