|  | 
| CDA lijsttrekker Van Haersma Buma. | 
Je zou kunnen denken dat onderwijs weer hoog op de politieke agenda
 staat en een belangrijk onderwerp vormt in de verkiezingscampagne. 
Nadat CDA lijsttrekker Van Haersma Buma het vuurtje opstookte door te 
stellen dat wat hem betreft de langstudeerboete afgeschaft moest worden,
 lijkt het onderwijs weer helemaal terug als twistpunt in de 
verkiezingsstrijd. Zendtijd in alle journaals en actualiteitsrubrieken, 
opiniestukjes in de kranten en spoeddebatten plus een dreigende motie 
van wantrouwen tegen de staatssecretaris. Waar het naartoe moet met het 
Nederlandse onderwijs is weer inzet van de verkiezingen!
Volgens mij is niets minder waar. Behalve de 
aandacht voor de langstudeerboete| heerst er een oorverdovende stilte 
over het onderwijs in de politieke campagnes. En dat is vreemd. Waar het
 afgelopen jaar het onderwijs regelmatig (negatief) in het nieuws was 
(bijvoorbeeld vanwege onze dalende positie op internationale 
onderwijsranglijstjes, de bezuiniging op het Passend Onderwijs, etc.) 
blijft het nu stil. Wat zijn de plannen van onze politieke partijen? Wat
 zijn hun speerpunten wat betreft het onderwijs? Wat is de visie van 
onze lijsttrekkers over problemen en vraagstukken in het Nederlandse 
onderwijs? Weet u het? Ik niet.
De aandacht 
voor de langstudeerboete camoufleert dit schrijnende gebrek aan aandacht
 voor het onderwijs. Begrijp me goed: ik vind het prima dat de 
langstudeerboete mogelijk van tafel gaat. Maar is dit nu werkelijk het 
enige en grootste onderwijsvraagstuk waar we op dit moment mee 
geconfronteerd worden? Volgens mij niet. 
|  | 
| Veel onrust over de bezuinigingen op het passend onderwijs. | 
Wat 
te denken van het toenemende aantal onbevoegde docenten in het onderwijs
 en de gevolgen daarvan op de leerlingen? Of van de leerkrachten in het 
basisonderwijs die zich steeds vaker geconfronteerd zien met grotere 
klassen? Of de toetscultuur die in het onderwijs is aan het onstaan, 
waarbij meer en meer getoetst moet worden, met als ogenschijnlijk 
voornaamste doel controle (van scholen en docenten) en kwalificatie (van
 leerlingen)? Of van de trend dat taal en rekenen/wiskunde weer meer 
gewicht en aandacht krijgen in het onderwijs? Is dat een goede 
ontwikkeling of gaat dat misschien ten koste van andere kennis en 
vaardigheden die leerlingen op school leren? 
Dit
 is nog maar een beperkte greep uit onderwijsthema's waarover debat 
mogelijk is. Hoe kijken onze politieke partijen tegen al deze 
vraagstukken aan? 
Donderdag debatteert de 
Tweede Kamer weer met staatssecrataris Zijlstra over de 
langstudeerboete. Er zal heus wel een oplossing gevonden worden. 
Iedereen een beetje tevreden. En dan? Blijft onderwijs op de 
verkiezingsagenda? Het antwoord laat zich raden. Na het gekakel en geschreeuw over de langstudeerboete, zal de stilte des te overdonderender zijn.
Wat zou er voor kunnen zorgen dat de discussie
 verder wordt aangewakkerd? Zou het niet prachtig zijn als, laten we zeggen,
 de nummer 23 op de lijst van D66 eens olie op het vuur gooit en komt 
met een ferme uitspraak als: 'Meer gestandaardiseerde tests in het 
onderwijs? Over my dead body!'. Wat zou er dan een mooie discussie 
kunnen ontstaan tussen onze aankomende volksvertegenwoordigers over hun 
visie voor het Nederlandse onderwijs. Ik hoop het van harte. Tot die 
tijd blijft onderwijs toch een ondergeschikt thema in de 
verkiezingsstrijd.

 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten