tag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post2173032224213294297..comments2024-03-09T02:16:20.093-08:00Comments on Onderwijswetenschappen blog: Onderwijsmythes op leraar24.nlCasper H.http://www.blogger.com/profile/15377136638026044789noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-10136611724820649542013-01-18T02:40:52.091-08:002013-01-18T02:40:52.091-08:00Mijn eerste reactie: welkom op internet! Als er ie...Mijn eerste reactie: welkom op internet! Als er iets is dat we de afgelopen jaren hebben kunnen leren van internet is dat niemand de waarheid in pacht heeft en dat werkelijk alles maar dan ook alles, zin en onzin, op internet te vinden is. Natuurlijk, als je een website host is het belangrijk kritisch te zijn t.o.v. de inhoud die je er op plaatst, maar als je zelf informatie zoekt op internet zul je altijd in je achterhoofd moeten houden dat niet zeker is of de wetenschappelijke onderbouwing goed is. En dat het verstandig kan zijn verder te zoeken naar tegengeluiden voordat je iets klakkeloos overneemt. Als er iets is wat het onderwijs leerlingen zou moeten bijbrengen dan is het dat wel. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09183211050278684070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-17719702587324461402013-01-18T01:25:20.772-08:002013-01-18T01:25:20.772-08:00Ha Brenda
Ik vond deze prachtige quote van Thomas ...Ha Brenda<br />Ik vond deze prachtige quote van Thomas Mann uit zijn voorwoord bij Jozef en zijn broeders: 'Mythe is tijdloze waarheid, in tegenstelling tot empirische waarheid, die altijd verandert'. Je begrijpt dat ik aan dit blog moest denken. Ik las het in een boekje van Marianne Frederiksson "als vrouwen wijs waren". Zij zegt daarin ook: "door mythen voelen we ons verbonden met en deelachtig aan een cultuur". Zij schetst dat een persoonlijke mythe noodzakelijk is, zodat we richting en doel in ons leven vinden. Ieder van ons leeft het verhaal van zijn leven en het is dat verhaal dat ons identiteit geeft, zowel persoonlijk als cultureel.<br />Zij zegt het mooier dan ik het zei. Maar wel degelijk ligt deze redenering, gestoeld op narratieve onderzoeken en antropologisch en historisch onderzoek, die mij bracht tot het aan e kaak stellen van jullie Mythbusting. Kortzichtig, en ongenuanceerd. Heel goed om dingen goed te bekijken, maar er is meer dan 'opbrengst' van bepaalde methodieken. Nogmaals. waarin voorzien de onderwijsmythen in het onderwijs. Waar is het onderzoek op zoek naar? Laten we ons daarop richting ipv te slaan.Suzanhttps://www.blogger.com/profile/06727360035760083349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-55672412204320458792012-12-17T05:26:44.404-08:002012-12-17T05:26:44.404-08:00Dat is pas een mytheDat is pas een mythePieter van der Markhttps://www.blogger.com/profile/05050484514263631316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-6878976114809960002012-12-15T04:03:04.632-08:002012-12-15T04:03:04.632-08:00Jelle, je was me voor om deze mythe Kolb) hier aan...Jelle, je was me voor om deze mythe Kolb) hier aan te slingeren. Uren en dagen worden op de lerarenopleidingen verspild aan het maken van lessen en opdrachten die deze mythe in het brein van de onkritische aankomend leraar moet verankeren. <br /><br />Ik vindt het echt een schande dat docenten op lerarenopleiding niet het niveau hebben om zelf dit soort mythes te ontmaskeren en zo'n waardeloze theorie (ik ben expliciet naar informatie gaan zoeken, aangezien zijn ideeën ook oppervlakkig bekeken aan alle kanten rammelen)verre te houden van hun studenten. <br /><br />Wie hebben er eigenlijk belang bij het in stand houden van al de mythes in onderwijsland? Waar wordt nog kritisch, zelfstandig en logisch nagedacht? Bentehttps://www.blogger.com/profile/10120377391075054704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-88234644820247202402012-12-12T12:31:21.326-08:002012-12-12T12:31:21.326-08:00Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat we vroeger z...Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat we vroeger zonder deze onderwijsmythologie wel kwalitatief goede opleidingen hadden?hendrikushhttps://www.blogger.com/profile/14161769675057700898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-55574087523481525772012-12-11T23:07:35.299-08:002012-12-11T23:07:35.299-08:00de meest diepgewortelde mythe in het onderwijs is ...de meest diepgewortelde mythe in het onderwijs is volgens mij de leerstijlen van Kolb. Overigens lijkt het in kaart brengen van deze ideeën en verklaringen die leraren zelf hebben bedacht of aangenomen voor hun eigen lespraktijk helemaal niet strijdig met het idee van professionalisering. Integendeel zou ik haast zeggen, mits er maar, zoals op deze website, over gediscussieerd wordt.Jellehttps://www.blogger.com/profile/10785576236670113794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-40498925432848481882012-11-14T13:34:05.671-08:002012-11-14T13:34:05.671-08:00Nou ja zeg, it's magic! Stuur ik mijn reactie ...Nou ja zeg, it's magic! Stuur ik mijn reactie en komt de tekst onmiddellijk in het lichtblauwe deel te staan van dit blog... <br /><br />Nou ja, ik het nu allemaal lezen en wil meteen ook melden dat ik vóór, en wel verschrikkelijk vóór, het ontkrachten van mythes ben. En OMG, wat zijn dat er veel!<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-17260969036587410772012-11-14T13:22:43.970-08:002012-11-14T13:22:43.970-08:00Natuurlijk, ik word ook een dagje ouder. Maar door...Natuurlijk, ik word ook een dagje ouder. Maar door de blauwe balk links in de skin van dit blog kan ik niet goed lezen wat voor moois hier allemaal staat. Misschien kan iemand dit aanpassen? Hartelijke groet, Arja VeermanArja Veermanhttp://www.arjaveerman.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-62858580152045947422012-11-09T13:27:33.402-08:002012-11-09T13:27:33.402-08:00Brenda Zandsteeg heet deze anoniem.. :)Brenda Zandsteeg heet deze anoniem.. :)Brenda Zandsteeghttps://www.blogger.com/profile/12540167935734208853noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-19450870633340323792012-11-09T13:27:11.417-08:002012-11-09T13:27:11.417-08:00Brenda Zandsteeg heet deze anoniem.. :)Brenda Zandsteeg heet deze anoniem.. :)Brenda Zandsteeghttps://www.blogger.com/profile/12540167935734208853noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-49167053996775134012012-11-09T13:25:27.321-08:002012-11-09T13:25:27.321-08:00Ik ben ook een voorstander voor het vertalen van w...Ik ben ook een voorstander voor het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar een voor de praktijk bruikbaar formaat. Of dat artikelen moeten zijn, weet ik niet zo goed. Tijdschriften als Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, O&O en Tvoo doen dit al enigszins. Ik zie vooral heil in een voortdurende discours en elkaar scherp houden vanuit het gezamenlijk doel, goed onderwijs. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-21619289755846122012012-11-09T05:18:38.008-08:002012-11-09T05:18:38.008-08:00Natuurlijk blijft de leerkracht binnen het onderwi...Natuurlijk blijft de leerkracht binnen het onderwijs erg belangrijk (naar mijn mening het belangrijkste). Maar mythes (zoals de meervoudig intelligentie) waarvan nog niemand heeft aangetoond dat het werkt moeten niet als basis dienen voor het onderwijs. Het klopt dat MI ook positieve effecten heeft, maar richt je dan op de positieve effecten (die vaak wel een wetenschappelijke basis hebben) in plaats van een theorie te gebruiken die op los zand is gebaseerdWiebe Dijkstrahttps://www.blogger.com/profile/06682361510161829039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-59167445022055004192012-11-06T04:41:28.693-08:002012-11-06T04:41:28.693-08:00Het al bewegend leren werd leuk geparodieerd/geper...Het al bewegend leren werd leuk geparodieerd/gepersifleerd in Spangas. "Het werkt niet, misschien moeten we anders bewegen: laten we hinkelend leren!"Casper H.https://www.blogger.com/profile/15377136638026044789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-15786750826489970312012-11-06T02:28:05.718-08:002012-11-06T02:28:05.718-08:00Ha ha Brenda! Wat een heerlijke reactie! Ik geniet...Ha ha Brenda! Wat een heerlijke reactie! Ik geniet van je scherpte en directheid. Natuurlijk ben ik het met je eens, al was het maar omdat je me anders mijn diploma ontneemt. Ik ben het niet met je eens dat een onderwijskundige mythes moet ontmantelen. Een onderwijskundige moet ervoor zorgen dat onderwijs beter wordt. De uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek leiden lang niet altijd tot beter onderwijs. Waar ligt die verantwoordelijkheid? Ik merk in jouw reacties vaak een grote behoefte aan een binair antwoord. De realiteit van het onderwijs is veel diffuser. Dit betekent niet dat je mythes moet laten groeien en als pleister voor de wonden moet laten voortbestaan, maar wel dat je moet kijken naar waarin die mythes dan blijkbaar voorzien. Waarom worden deze wel omarmd, en bv. een gedegen verhaal over dat 'feedback' een echt krachtig onderwijs middel is niet? Waarom gaat dat mis? Dat lijkt me nou eens een goed onderzoek. Goed onderwijs is meer dan alleen goede inhoud met de juiste didactiek aangeboden. Er zijn allerlei facetten die meespelen die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn omdat de nuance moeilijk te vatten is in een wetenschappelijk keurslijf. Suzanhttps://www.blogger.com/profile/06727360035760083349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-16359606985163211552012-11-04T13:04:43.867-08:002012-11-04T13:04:43.867-08:00Helemaal mee eens dat wetenschappelijke kennis toe...Helemaal mee eens dat wetenschappelijke kennis toegankelijk moet worden gemaakt voor het onderwijs. Wat wel erg jammer is, is dat leraar24 voor een deel een poging daartoe is. De laatste link naar de video over feedback leidt je naar een video over het belang van feedback gebaseerd op een onderzoeksproject van een collega. Doordat leraar24 dus ook verwijzingen naar pseudowetenschappelijke informatie bevat (linker-, rechterhersenhelft, brain gym, etc., wordt helaas aan afbreuk gedaan aan de goede video's.Jeroen Janssenhttps://www.blogger.com/profile/15787577620117506529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-54294823916638378522012-11-03T14:07:44.164-07:002012-11-03T14:07:44.164-07:00Mythedag? Graag. Maar nog liever meer toegankelijk...Mythedag? Graag. Maar nog liever meer toegankelijke informatie over wel bewezen theorieën en goed werkende modellen. Blijkbaar stikt het van welwillende en zoekende professionals als je wilt voorkomen dat we onze talenten en energie verspillen aan humbug dan moet je wetenschap toegankelijker maken. Dat betekent in mijn ogen, meer op hbo-niveau geschreven artikelen, met goede verwijzingen naar wetenschappelijke literatuurAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11058015961766189770noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-71662544801135434162012-11-03T13:55:03.539-07:002012-11-03T13:55:03.539-07:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11058015961766189770noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-2761778406011178652012-11-03T11:41:05.566-07:002012-11-03T11:41:05.566-07:00Echt?! Tja, dan is het dus ook geworteld in de pab...Echt?! Tja, dan is het dus ook geworteld in de pabo's. Er is nog een hoop werk te verrichten op dat gebied!Jeroen Janssenhttps://www.blogger.com/profile/15787577620117506529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-33311518578627213102012-11-03T01:26:29.810-07:002012-11-03T01:26:29.810-07:00Allereerst dank Jeroen,voor je zinvolle blog!
Ik ...Allereerst dank Jeroen,voor je zinvolle blog!<br /><br />Ik wil graag reageren op Suzan, ik schrok van wat je schrijft en ik denk dat je een grapje maakt?! Het ridico is niet dat mythes een dogma worden, het risico is dat ze hardnekkig voortbestaan, zonder ontmanteld te worden, juist omdat ze zo lekker voelen.<br /><br />Jouw toegevoegde waarde als onderwijskundige is nu juist het bestrijden van deze dure en gevaarlijke misconcepties moeten bestrijden. Beleidsinstrumenten als de lerarenbeurs,zouden nu juist moeten leiden tot meer kennis van relevante wetenschappelijke inzichten in het werkveld. <br />Mythes zijn gevaardlijk en duur. Ze leiden tot het verspillen van energie en geld van scholen en overheid in ineffectief handelen van schoolleiders en docenten dat niet leidt tot beter onderwijs. <br />Een arts die gelooft in mythes (homeopathie werkt bij kanker) en daarom haar patient een echte medische behandeling onthoudt is strafbaar en kan rekenen op de massale verantwaardiging van media en burgers. Soms is het jammer dat in het onderwijs geen doden vallen.<br /><br />Dus nogmaals, ik hoop dat je een grapje maakte? Wat mij betreft vieren we eens per jaar "mythedag" voor het gevoelen besteden we ons belastinggeld gewoon aan goed onderwijs.Brenda Zandsteeghttps://www.blogger.com/profile/12540167935734208853noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4543423507944394048.post-85052075991799220572012-10-29T20:44:27.802-07:002012-10-29T20:44:27.802-07:00Maar ik wil zo graag geloven in deze mythes! Je mo...Maar ik wil zo graag geloven in deze mythes! Je moet toch ook kunnen dromen? En mythes hebben een grote functie in samenlevingen en culturen. Ze verbinden, geven identiteit en houvast. Ook belangrijk. Maar, jullie hebben gelijk. Mythes moeten nooit een dogma worden.Suzanhttps://www.blogger.com/profile/06727360035760083349noreply@blogger.com